»Ich glaube nicht an >den< Menschen und hänge nicht am humanistischen und anthropozentrischen Konzept des Menschen. Kritischer Posthumanismus bedeutet für mich fundamental das Aufreißen der Grenzen zwischen Menschlichem und Nicht-Menschlichem, die Anerkennung der emanzipatorischen Kraft der Technik-Natur und das Feiern aller (auch un-)denkbaren Formen des Gegenübers.«
»I do not believe in >the< human being and I am not attached to the humanistic and anthropocentric concept of man. For me, critical posthumanism fundamentally means tearing down the boundaries between the human and the non-human, recognizing the emancipatory power of the technological nature and celebrating all (also in)conceivable forms of the counterpart.«
DR. JANINA LOH, TECHNIKPHILOSOPHIN TECHNOLOGY PHILOSOPHER
»Für mich als Chirurgen bedeutet die Roboterchirurgie moderne präzise chirurgische Behandlung meiner Patienten.«
»For me as a surgeon, robotic surgery means modern precise surgical treatment of my patients.«
DR. JONAS FELIX BUSCH, CHIRURG SURGEON
»Damit Roboter-Assistenzsysteme positiv empfunden werden, muss die Interaktion mit ihnen auf eine dem Menschen vertraute Art und Weise intuitiv, flexibel, fehlertolerant und freudvoll gestaltet werden. Formen, Farben, Materialien, sowie Verhalten und Timing spielen eine zentrale Rolle.«
»For robot assistance systems to be perceived positively, interaction with them must be intuitive, flexible, fault-tolerant and joyful in a way that is familiar to humans. Shapes, colors, materials, as well as behavior and timing play a central role.«
SEBASTIAN REICHEL, INTERFACEDESIGNER
»Meine Prognose: Die Mensch-Maschine-Interaktion wird immer enger. Dass uns Technik auf den Leib rückt, ist dem Menschen zunächst nichts Ungewöhnliches: Die Brille ist noch ein äußerliches Hilfsmittel, der Herzschrittmacher leistet seine Dienste schon im Körperinneren. Die Sonderheit „smarter Maschinen“ besteht darin, dass sie im und am Leib ein oft nicht wahrgenommenes und doch wirksames „Eigenleben“ führen. Dieses birgt erhebliche ethische Herausforderungen für den Einzelnen und die Gesellschaft: Werden wir Selbstbestimmung neu definieren müssen? Wird der menschliche Leib gehackt werden können? Wer hat das Recht, mein Ich bis in den Körper hinein lenken zu dürfen? Wer schützt das Ich vor voreiligen Zustimmungen? An der Beantwortung solcher Fragen entscheidet sich unsere Zukunft. Lassen wir uns nicht einlullen von den Maschinen!«
»My prognosis: Human-machine interaction will become increasingly close. The fact that technology is moving into our bodies is not unusual for humans at first: glasses are still an external aid, the pacemaker already performs its services inside the body. The peculiarity of "smart machines" is that they have a "life of their own" in and on the body, which is often not perceived, but which is nevertheless effective. This poses considerable ethical challenges for the individual and society: Will we have to redefine self- determination? Will it be possible to hack the human body? Who has the right to direct my ego into the body? Who will protect the ego from premature consent? The answers to such questions will determine our future. Let's not let the machines lull us!«
PROF. DR. PETER DABROCK, THEOLOGE & ETHIKER THEOLOGIAN & ETHICIST
>> conceptual photographic work on the interfaces between human and machine
The boundaries between man and machine are shifting at a rapid pace.
Within just a few years, machines have gone from being tools to indispensable assistants for humans. The development continues, overtaking our understanding and imagination.